29 september 2008

Die Andere Bril

Zondagmiddag om een uur of vier. De sedan giert stevig maar keurig over de provinciale weg. Het riet wuift, de zon schijnt en Langs De Lijn wordt gedoogd door mijn weinig voetbalminnende vrouw die aan mijn rechterzijde zit.
Niet lang nadat de meest irritante radioreporter van Nederland, vocaal ondersteund door minstens twintigduizend uitzinnige Groningse boeren, aankondigt dat de thuisploeg zojuist op 2-0 is gekomen, krijgt de knop van de autoradio een ferme klap.

Zo, dat is rustig. Tijd voor reflectie. Een nieuwe bril wil daar weleens bij helpen. Voor de goede orde ben ik niet brildragend, maar de bril is in motivatieland de metafoor hoe je (anders) tegen zaken aan kunt kijken. Vijftien jaar geleden heette dat nog Tsjakkaa!, tegenwoordig heet het in positivotaal dat het glas half vol is, in plaats van half leeg. Iedereen roept het en voetbalvrind Genee dus ook, gisterenavond nog, aan tafel bij Matthijs.
De nieuwe bril dus, roze zou ik hem niet willen noemen. Feyenoord en roze gaan nu eenmaal niet zo lekker samen. Een door Feyenoords kledingsponsor ontworpen keeperstrui hield het in zes jaar geleden maar een paar weken vol voordat deze werd weggehoond door Jan met de Sjaal.
Roze, dat werkt niet. Joop’s brilletje dan maar, dat spreekt ons wat meer aan. (Voor de jonge lezer: leg de woordcombinatie Joop en Bril aan je vader voor en hij verhaalt je glimlachend over een smerige Argentijn)
Zonder bril op bedenk ik dat het scoutingapparaat bij Feyenoord niet deugt omdat al decennialang legers van de slechte spelers door de poorten van de Kuip binnenkwamen. Ik zet ‘m op mijn neus en bedenk dat er ook geen snars van deugt dat een spelers die deze zomer weg mocht week in week uit de beste speler is.

‘Hmm, die bril helpt ook geen ene t*&%#’ en ik zet de fles azijn aan mijn lippen. Feyenoord liep weer eens achter de feiten aan in Groningen. Feyenoord won de laatste uitwedstrijd voor de competitie in maart van dit jaar. Feyenoord speelde in de maanden augustus en september dertien wedstrijden waarvan het er drie won (Excelsior Maassluis, Volendam en TOP). Die ziekenboeg, wanneer loopt die eens leeg? En waarop lopen uitgerekend wij met de naam van een bankroete Belg op de buik?

Ik geef de bril nog één kans en verdomd, het schiet me te binnen dat het na vandaag alleen maar beter kan:
Na een verbouwing is het altijd mooier, dus waarom niet nadat Gertjan de sloophamer vakkundig ter hand heeft genomen? En, de klassieke novemberdip hebben we dit jaar niet, want die is al geweest. Bovendien, we hebben toekomst, want jeugd: Viva Bruins, Biseswar, Fer en Wijnaldum! En laten we vooral de boost aan merchandising niet vergeten! Wat zal de kassa van de Feyenoordshop straks weer rinkelen na de verkoop van een wéér een shirt met nieuwe sponsor.

Geen opmerkingen: