6 oktober 2008

Feyenoord - N.E.C. in Vijf Akten

Na een uur spelen hoorde ik achter mij een zeurderige vrouwenstem de koning aller voetbalclichés eruit gooien. De linkerspits van N.E.C. met een onuitspreekbare naam had zojuist de tweede er hard ingeschoten en ik hoorde het goed: ‘Ik had het nog weleens willen zien, als de scheids ons die pingel wél had gegeven.’ Natuurlijk had ze gelijk, want dat heeft iedereen die zich bedient van (te) veel uitgesproken waarheden. Alhoewel: gisteren kwam er in de Kuip na regen geen zonneschijn, trok de jonge garde ditmaal niet de kar en maakte één zwaluw nog geen zomer.
Even met de Markeerstift langs vijf akten. Ik ben zo onbescheiden het woord persoonlijk tot de hoofdrolspelers te richten :
De Waardeloze Backs. Het al weken zeer matig acterende duo bereikte het ongekende absolute artistieke dieptepunt gisteren op het hoofdpodium: Serginho Greene en Tim de Cler. Ik bedien me maar even van een volgend cliché (de flauwe metafoor) omdat ik hoop dat dit duo (ooit begenadigde achterlijnhalers bij AZ en RKC) een verwarde voetballer acteren. Tim, je glijdpartij was a good piece of method acting (je deed het Leids Ontzet na toch?). En Serginho, hoe je je vergreep aan het shirt van je tegenstander was Oscarwaardig! (of haal je daar ook al je neus voor op?)
Nummer Zes. Een speler die in de kuiten van de tegenstanders bijt en ballen afpakt, maar ook met een elegante pass het spel tempo meegeeft, durft te passeren, inleidingen geeft voor een fantastische aanval en andere spelers beter maakt. Karim El Ahmadi, mooi dat je er bent en welkom in Rotterdam! Sinds het vertrek van Paul Bosvelt heeft de vacature ‘rugnummer zes’ namelijk iets te lang opengestaan. Het eerste half uur wekte je de indruk hier op bovenstaande wijze invulling aan te willen geven.
De Grote Jongens. Makaay, van Bronckhorst, Hofland, Timmer. Donderdag hebben die gasjes van nog geen twintig (weer) het goede voorbeeld gegeven, maar dat kunnen ze niet tweemaal in de week! Geniet van een eredivisieloos weekendje, rust lekker uit en laat je senioriteit daarna gelden, te beginnen in Tilburg.
De Kroonprins. En nog een paar grapjes toe, tijdens de persconferentie. Mario, jij bent onze volgende trainer!
Leedverzachtend. Beste Feyenoordfan, dit zijn van die dagen dat in de tijd van de baas alle salonsupporters van de toneelvereniging uit 020 weer eens uit alle hoeken en gaten tevoorschijn komen om je iets toe te gniffelen. Gaat niet gebeuren vandaag; er is altijd nog zoiets als het cliché: baas boven baas!

Geen opmerkingen: