26 mei 2009

Hugo, iets positiever graag!

Hugo Borst is vrij resoluut over de kansen van Feyenoord in het seizoen 2009-2010. Hij ziet de club het linkerrijtje niet halen. Op basis van de meest recente eindklasseringen (zesde, zevende, zevende) en de doodzieke staat waarin de club verkeert is die gedachte allerminst vreemd. Sinds het vertrek van Dirk Kuijt is de vrije val ingezet, zowel sportief als financieel en ik kan me slechts één moment herinneren dat het zo liederlijk slecht was als nu: twintig jaar geleden. Feyenoord was op sterven na dood en er werd er een lading ervaren spelers (Metgod, Lokhoff, Keur, Smolarek, Brands en Van Geel) aangetrokken die het team geen haar beter maakten. Het voetbal was niet om aan te gluren en de sponsor verdween noodgedwongen van de shirts. Uiteindelijk werd de weg naar boven gevonden, aan de hand van een middenvelder met een rood-wit clubhart. Je ziet, toeval of niet, de geschiedenis herhaalt zich. Daarom heb ik er vertouwen in dat Feyenoord het volgend seizoen hoger eindigt dat de afgelopen jaren. Als verstokte fan ontwikkel je nu eenmaal een talent om aanknopingspunten voor ijdele hoop te creëren.

Natuurlijk vormen toevalligheden geen solide basis voor een hogere eindklassering. Slechts één ding telt en dat is goed materiaal, gesmeed in een team. Noem me naïef, maar ook na anderhalf jaar vloeken geloof ik dat er in de huidige selectie meer dan voldoende kwaliteit en potentieel zit.
Mario Been zal aanstaande zondagavond hetzelfde zeggen, als hij naast Hugo in de NOS-studio zit. Eerst moet hij de vraag pareren waarom Fernandez is gekocht. Been zal dan rustig uitleggen dat hij de beste rechtsback van de Nederlandse velden is en dat Feyenoord die nodig heeft, omdat die positie sinds Emerton niet meer fatsoenlijk is ingevuld.

Vervolgens bedient Mario zich van het voetbalcliché (want die zijn altijd waar) van de nieuwe trainer. Vanaf de eerste training begint iedereen op weer op nul: niemand is zeker van een basisplaats. Daarmee wordt het denkbaar dat het bijkans failliete Feyenoord volgend seizoen de duurste reservebank uit de Eredivisie heeft. Naast Van Dijk en Erasmus zitten Makaay, Hofland, De Cler en Landzaat. Gewoon, omdat ze alleen goed genoeg zijn bij noodgevallen. (Al is dat bij De Cler ernstig te betwijfelen gezien zijn laatste optredens). Met een opstelling Mulder-Van Bronckhorst-Vlaar-Bahia-Fernandez-Fer-El Ahmadi-De Guzman-Wijnaldum-Biseswar-Tomasson kun je gewoon meedoen met de eerste zes, waarom niet? En heb ik het nog niet eens over de door Been ontworpen tandem Bruins-Slory. De nieuwe trainer is de enige die zijn twee voormalige pupillen weer uit het diepe moeras van vormverlies kan halen.

Nogmaals: Ik geloof erin, slechter dan afgelopen jaar, dat gaat gewoon niet gebeuren. Hugo Borst, mag ik je via deze weg uitdagen voor een weddenschap? Als Feyenoord in 2010 lager dan de zesde plaats eindigt, dan kom ik persoonlijk een hele dure fles drank bij je thuis afleveren.

Geen opmerkingen: