17 augustus 2009

Doet hoop leven?

‘Hoop doet leven’ zag ik de duur betaalde (wel 5 Zwitserse Francs) Telegraaf koppen. Het is een standaardzinnetje geworden dat in de maanden juli en augustus wordt afgedrukt of uitgesproken als het over Feyenoord gaat. Zo werd nog geen jaar geleden de hoge trainingsarbeid van Gertjan Verbeek geroemd. Dankzij deze revolutionaire methode kon de kwalitatief uitstekende spelersgroep er alleen maar op vooruit gaan.

Tel daarbij op dat supertalenten Vlaar en De Guzman behouden bleven en met enkele gerichte aankopen was de club weer helemaal boven Jan. Ziehier een mooi voorbeeld van de onvoorspelbaarheid van de voetballogica: Erasmus bleek slechts qua naam interessant, El Ahmadi zakte door het ijs en Tomasson was continu geblesseerd. Vlaar trouwens volcontinu. En De Guzman? Die werd niet de man van 14 miljoen, maar revalideerde bij zijn ouders in Canada.

Ik ben benieuwd hoe Jan met de Sjaal dit seizoen tegen De Guzman aan zal kijken. Enerzijds heeft Jonathan alles in zich om publieksspeler nummer één te worden: eigen kweek, een goeie kop en zeer getalenteerd. Anderzijds tekende hij nog niet bij en loopt hij aan het eind van het seizoen voor nop over naar een Engelse club. Kan me zo voorstellen dat de supporters dat niet pruimen. Bijtekenen is wat mij betreft het minste wat De Guzman moet doen. Dan geeft ie de club die hem opleidde tenminste nog iets terug.

Over kapitaalvernietiging gesproken. Het wordt niet het jaar van De Cler, Landzaat, Hofland en Makaay. Voor hun posities zijn inmiddels betere spelers voorhanden. Als ze al een kans krijgen van Been, zullen ze deze met verve vergooien. De heren zullen er niet om malen, want gaan als de duurste bankzitters van de Eredivisie hun pensioen tegemoet.

Verder ben ik benieuwd naar de avonturen van het olijke Woudestein-duo Bruins en Slory. De voormalige heilige twee-eenheid van Excelsior die al twee jaar een winterslaapje houdt. Zouden ze wakker worden nu hun baasje weer terug is? Ik ben bang van niet. Slory legt het op kwaliteit af tegen Wijnaldum, Vincken en Biseswar. Maar de flegmatieke Luigi wordt een regelrechte sensatie. Door Mario op zijn eigen plaats (linkshalf) neergezet wordt dit seizoen zijn definitieve doorbraak.

Nu ik toch aan het glazen bol kijken geslagen ben: Darley zal in de komende weken aantonen dat er geen keepersprobleem is, dankzij Gio en Fer wordt de corner eindelijk gevaarlijk en Wijnaldum wordt er in de herfst bij zijn haren bijgetrokken, door Van Marwijk.

Maar eerst NEC. Ik zeg 2-0.

Geen opmerkingen: